Realitní portály jsou zajímavé v tom, že shromažďují realitní inzerci z více zdrojů. Nemusíte procházet webové stránky jednotlivých realitních kanceláří, stačí navštívit jeden nebo dva portály a prohlížíte více než 80 % realitní inzerce.
Pokud nepočítáme inzeráty na stránkách realitních kanceláří, tak dnes existuje již celá řada realitních portálů agregující značné množství nabídky. Největší realitní portály mají řádově několik desítek tisíc nabídek nemovitostí z celé ČR. Dva největší portály Sreality a Reality Idnes nabízejí momentálně 62 tisíc, resp. 50 tisíc nabídek. Mezi TOP portály by se daly zařadit i webové stránky dvou největších realitních kanceláří, M&M reality a RE/MAX. S vysokým počtem nabídek se prezentuje i realitní portál Bezrealitky, který, jak název napovídá, sdružuje soukromou inzerci vlastníků nemovitostí, kteří si prodej nemovitosti zařizují sami.
Za těmito giganty jsou seřazeny další i nově vznikající realitní portály, které zatím nemají tak velký dosah a agregují menší množství nabídek, v průměru kolem 30 tisíc a pak malé realitní portály agregující nabídku pouze třeba na regionální úrovni, kde se nabídka pohybuje okolo 10 tisíc inzerátů. Zadáte-li ve vyhledavači „realitní portály“, můžete si jen vybírat.
Zvláštní kategorií jsou nabídky nemovitostí na portálech zaměřující se na soukromou inzerci. Tyto bazarové portály, jako Bazoš a sBazar apod., jsou také velice vyhledávané, ale kvalita inzerátů je mnohdy na nedostatečné úrovni a kvůli minimální kontrole se tam objevují i podvodné inzeráty.
Realitní portály udržují stálou hlavní strukturu stránek. Na hlavní stránce čeká na příchozího filtrované vyhledávání hlavních parametrů nemovitosti. K těm patří:
Můžete si vyhledávání zpřesnit dodatečnými parametry, které se mění s ohledem na typ nemovitosti, které vyhledáváte. Jsou to:
Spolu s filtrovaným vyhledáváním portály „náhodně“ vybírají zajímavé inzeráty na základě zajímavé lokality, ceny. Výjimkou nejsou ani inzeráty placené propagace.
Některé portály zvyšují vyhledávací dosah inzerátů za pomoci tematických článků většinou poradního typu („Na co si dát pozor“, „5 tipů pro …“, „Získání hypotéky“, apod.).
Jednotlivé nemovitosti jsou popsány danými parametry. Ke každému inzerátu jsou přiloženy minimálně 3 fotografie. Důležitou částí inzerátu je vlastní popis nemovitosti, kde makléři uplatňují své kreativní psaní.
K velké přeměně realitní inzerce docházelo postupně, jak realitní kanceláře začaly vystavovat inzeráty na svých webových stránkách. Ruku v ruce začaly vznikat právě webové portály agregující nabídku z širokého spektra. Tím došlo k rychlejší, a ještě větší přeměně chování účastníků realitního trhu.
Drtivá většina realitní inzerce se nachází již jen online. Klasické výstavky a výlohy, kde v papírové formě kanceláře uveřejňují inzerci prakticky zmizely nebo je využívají ty nejmenší realitní kanceláře.
Uveřejnění realitních inzerátů online má daleko větší dosah a nabídka se tak dostane k daleko většímu počtu lidí, navíc propojení virtuálních prohlídek a sociálních sítí tomu jen napomáhají.
Přesunutí realitní inzerce do online prostoru je v podstatě výhodné pro všechny strany. Kupující mají na dosah více nabídek, ze kterých vybírat. Prodávající zase má zaručeno, že jeho nabídku uvidí více lidí a přihlásí se mu dostatečné množství potencionálních zájemců.
Tím se samozřejmě urychluje obchodní proces nemovitosti. Skrze online se daleko rychleji nemovitosti obchodují: více zájemců, rychlejší domluva, okamžitá odezva.
Rychlejší obrátka nemovitostí není jen důsledkem online prostředí. Nesmírně důležitý je i stav tržní rovnováhy. V dnešní době, kdy poptávka po nemovitostech výrazně převyšuje její nabídku, je život inzerátu poměrně krátký. Inzeráty z realitních portálů se stahují průměrně během 14 dní.
Nedostatečnou nabídku indikuje i počet nabízených inzerátů právě na největších portálech. Například na portále Sreality za poslední 3 roky kleslo množství nabídek z cca 85 tisíc na současných 62 tisíc. Je to jeden z přesvědčivých ukazatelů nedostatečné nabídky nemovitostí, která s kombinací rychlé obrátky zvyšuje tlak na růst cen nemovitostí.
Současné prognózy trhu moc optimistické pro kupující nejsou. Na základě rozhovorů odborníků a tržních analýz k dramatičtějším změnám nedojde. Ceny nemovitostí stále porostou nahoru, i díky růstu cen stavebních materiálů, nabídka nemovitostí se také zásadně nepromění a jen u poptávky zřejmě dojde k malému poklesu z důvodu navýšení úrokových měr u hypotečních úvěrů.
Názorný příklad úbytku nabídky nemovitostí můžete vidět v tabulkách 1 a 2. Tabulky ukazují celkový počet realitní inzerce v daném městě v průběhu daného roku. Lze vidět klesající nabídka nemovitostí s poměrně razantními propady. Drobný nárůst v roce 2021 u rodinných domů spíše odráží vleklou situaci okolo Covid-19.
Rodinné domy | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Jihlava | 127 | 111 | 63 | 72 |
Kolín | 153 | 82 | 56 | 68 |
Zlín | 228 | 257 | 175 | 182 |
Plzeň | 1039 | 646 | 223 | 195 |
Karlovy Vary | 274 | 232 | 157 | 214 |
U bytů je situace velmi podobná až na to, že množství nabídek klesá kontinuálně s výjimečným nárůstem v posledním roce (Kolín). Potřeba mladých zakoupit vlastní bydlení, neupadající urbanizace měst, v poslední době zvyšující se investice do nemovitostí, nedostatečná výstavba, to vše z hlavních faktorů se odráží na těchto datech.
Byty | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Jihlava | 619 | 548 | 449 | 321 |
Kolín | 337 | 195 | 173 | 201 |
Zlín | 811 | 607 | 633 | 450 |
Plzeň | 2770 | 2070 | 1549 | 1442 |
Karlovy Vary | 2169 | 1908 | 1280 | 1531 |
Aktuální nabídka nemovitostí je běžně dostupná, u ní se předpokládá následný prodej. Mnoho profesí vyžaduje podívat se na realitní inzerci v čase minulém. Je řeč hlavně o odhadcích a znalcích, co oceňují nemovitosti a stanovují jejich cenu pro různé účely.
Pro stanovení ceny na základě komparativní metody potřebují srovnatelné nemovitosti s realizovanou cenou. Existuje řada společností, které toto nabízejí. Výše uvedená data jsou výtah z databáze nemovitostí INEM. Jedná se o poměrně komplexní systém, který uživatelům nabízí záznamy realitní inzerce až několik let zpětně, s původním popisem, fotografiemi.
Uživatel má tak na jednom místě realitní inzerci doplněnou o případný záznam realizované transakce (cena, číslo řízení, datum podpisu kupní smlouvy).
Jedná se o velice zajímavý nástroj při zpracovávání odhadů nemovitosti, znalecký posudků, analýzu realitního trhu, ale i sledování aktuální nabídky.