CZ  |  EN

Realitní kanceláře a krize - které zaniknou a které vydělají

27.01.2009
(článek je volně k otisknutí za podmínky uvedení zdroje www.odhadonline.cz) V posledních několika měsících se stále více diskutuje o dopadech finanční krize na situaci v České republice. Mluví se třeba o snižování počtů pracovních míst, bankrotech bank a poklesu cen nemovitostí. Hovoří se také o ukončení činnosti mnoha realitních kanceláří v důsledku snižování poptávky po koupích a prodejích nemovitostí. Mají malí hráči na trhu šanci, nebo se udrži jen velké kolosy?

Velcí realitní hráči mluví o oddělování zrna od plev. Podle nich nebudou mít malé "realitky" dostatek finančních prostředků na propagaci, proto podle nich až polovina skončí.

Malé realitní společnosti mluví o skutečném boji o klienta a o nasazení všech sil pro uspokojení jeho potřeb. Doslova slibují udělat vše, co mu na očích uvidí. Jisté je, že všechny realitní kanceláře budou muset rapidně zkvalitnit své služby, pokud chtějí během finanční krize přežít a prosperovat.

Od zaměstnanců a makléřů velkých a zavedených realitních kanceláří se očekává, že podají standardní výkon. Ve většině případů tak tomu je, jednotlivé pobočky poskytují služby garantované kvality. Strategie těchto společností je říkat klientům, že ve skutečnosti finanční krize ještě trh s nemovitostmi příliš nezasáhla a že se prozatím není čeho bát. Že nemovitosti se stále budou prodávat a kupovat a že každá nemovitost má svého kupce, tedy i ta klientova. Toto chování je umožněno stále poměrně velkým množstvím nemovitostí, které nabízejí k prodeji. Dále díky větším finančním rezervám a možnostmi vzájemné finanční výpomoci mezi jednotlivými pobočkami se nacházejí ve výhodnější pozici.

Relativní nevýhodou pro klienta je, že nejsou tak existenciálně závislé na zprostředkování prodeje jeho nemovitosti a tudíž nemusejí v jeho prospěch vyvíjet maximální snahu.

Časy finanční krize na lidi působí na mnoha frontách obyčejného života. Lidé se obávají, že ztratí zaměstnání, že přijdou o zaměstnání jejich blízcí, že jejich nemovitost ztratí hodnotu, že jejich peníze ztratí hodnotu, že nebude dostatek základních potřeb (příkladem může být zemní plyn) atd. Pokud lidé z nějakého důvodu přistupují k prodeji své nemovitosti, často, zvlášť v dnešní době, mají strach, zda se jejich nemovitost prodá za cenu, kterou jsou schopni akceptovat, nebo zda se vůbec prodá.

Někdo má pevné nervy a rozhodne se, že si svoji nemovitost prodá sám. Někdo však věří, že realitní kanceláře jsou schopny i v takto těžké době jako je dnes prodej nemovitosti uskutečnit, a kontaktuje je. Menší realitní kanceláře, pokud si odmyslíme jejich menší část - v poslední době zmiňované "garážové realitky" se špatnou kvalitou služeb - mají v dnešní době logickou výhodu v tom ohledu, že mohou být pro své klienty skutečnou podporou, majákem v rozbouřeném moři. Kvůli menšímu množství "svých nemovitostí" se mohou každé nemovitosti více věnovat, to znamená, že si ujasní všechny její výhody a nevýhody a stanoví si přesnou prodejní strategii, pomohou majiteli s vylepšením jejího stavu a každému potenciálnímu kupci ukážou, že mají tuto transakci kompletně zmapovanou a že jsou připraveni ji uskutečnit. Nutno dodat, že v zostřené konkurenci je toto jejich chování nutnou podmínkou pro přežití. Ty, které se tímto způsobem nepřizpůsobí, zaniknou.